Gabriël Ercicia heeft een eigen label opgericht, hij legt uit hoe je dat doet

M&S2

Amsterdam based Gabriël Ercicia (30) is een creatieve duizendpoot die meer doet dan jij. Zo is hij mede-verantwoordelijk voor het initiatief Zomertuin, werkt hij voor verschillende bureau’s en is hij eind vorig jaar het streetwear accessoire-label TRNSPRNT gestart, samen met twee co-founders.

Wij vroegen hem wat TRNSPRNT is, en hoe je in the name of god je eigen accessoire-label start.

Een label starten, hoe doe je dat?
“In ons geval is dat voortgekomen uit een goed idee. We zijn er een beetje ingerold, we hadden een idee, wat begon als een verjaarscadeautje voor mezelf, waar zoveel goede reacties op kwamen dat we daarop besloten hadden er wat mee te gaan doen.”

Dan heb je een goed idee, en dus ook al een sample, hoe maak je daar een label van?
“Ook dit is gewoon organisch gebeurt, we zijn gaan kijken naar wat het product is, en wat willen we uitstralen. We wilden gelijk iets high-end neerzetten en werden ook aangetrokken door de gedachtegoed van ‘slow fashion’, dus we zijn gaan kijken wat dat betekent op het gebied van mode en hoe je jezelf presenteert als merk. En toen zijn we gewoon begonnen.”

Maar maak je dan een business plan ofzo?
“In ons geval niet, we zijn gewoon vooral begonnen en zijn along the way aan het uitzoeken en uitvinden hoe het werkt. Voor ons is branding belangrijk. Wat is onze identiteit? Hoe ontwikkelen we ons? We doen alles on the fly. We leren elke dag weer wat nieuws.”

Ok, waar komt de naam TRNSPRNT vandaan?
“We proberen onze eigen filosofie en waarde aan TRNSPRNT te koppelen, wat ook onze naam verklaart. We proberen zo transparant mogelijk te zijn in onze werkwijze en tone of voice. Wat misschien een beetje ongelukkig is gekozen met ook nog eens transparante producten.

Maar we proberen onze collectieve karakters in het merk te brengen, wat misschien een beetje vaag klinkt, maar we zijn een soort ‘modern age hippies’ en proberen deze gedachtegoed door te vertalen in de producten.”

M&S1

Waar staat deze ‘modern day hippie’ voor?
“Dat is hoe we naar de wereld kijken. Om een voorbeeld te geven, we zijn het type mensen dat een Kangen systeem thuis hebben staan, en ik ben steeds meer vegetarisch aan het worden door wat ik zie wat er in de bio-industrie gebeurt.”

Tof. Dan heb je een product, een visie en een naam. Wat is de volgende stap?
“Dan geef je je merk lading. Bij ons ging het echt-echt voelen bij onze launch. We hebben ons daarin uitgedaagd om lekker uit te pakken, maar het ook zo snel mogelijk te doen. Vanaf dat moment voelt het namelijk echt, en werk je ook ergens naar toe.”

En dingen als distributie, een webshop en productie, hoe zet je dat op?
Eigenlijk gaat mijn compagnon daarover, die heeft al jaren een ander label genaamd SPRDLX, dus al die systemen lagen er al. Daar zijn we gewoon heel fortunate mee geweest. Normaal zou je daar onderzoek naar moeten gaan doen. 

Anders zou ik het ook niet kunnen doen. Doordat we zoveel tijd besparen aan deze dingen kunnen we meer tijd steken in ons product, en kunnen we het made-to-order aanbieden. Alle producten worden namelijk gemaakt in ons atelier in Amsterdam.”

_MG_1923

Dus als ik een fanny pack van jullie wil kopen, hoe gaat het dan verder?
Dan bestel je hem via de webshop. Vanaf het moment dat we de bestelling binnen hebben wordt hij gemaakt, en dan gaat hij binnen een week en twee weken de deur uit. We produceren de fanny packs dus helemaal zelf.”

Hoe belangrijk is social media voor een upcoming label als TRNSPRNT?
Heel belangrijk, het geeft je een stem en een platform om je producten te laten zien en om een directe link te leggen met je doelgroep en de mensen die je wilt bereiken.

Het is een efficiënte manier om goedkoop een audience op te bouwen. Onze ambitie is om de grenzen over te gaan, en via social media bereik je heel makkelijk die mensen die zich begeven buiten je directe omgeving.”

Wat is jullie ultieme doel?
“Uiteindelijk willen we accessoires in de breedste zin van het woord creëren. Denk meubels, argon kristallen, fietstassen, paraplus.. noem het maar op. Alles voor de levensstijl die wij voor ogen hebben.

Maar voor nu is mijn grootste passie simpel weg het creëren op zich en daar ben ik nu dus ook vooral mee bezig. Daar geniet ik nu enorm van.”