Zo vind je een vintage auto in een boerenschuur

Weet je wat beter is dan een speld in een hooischuur vinden? Nee. Whatabout een vintage Lamborghini in een boerenschuur vinden? Precies. Het overkwam bovenstaande dude. Een oude sportwagen vinden en die zelf opknappen tot een pareltje van een waggie is bucketlist material.

De Lamborghini Miura is een sportwagen van het Italiaanse automerk Lamborghini en werd gebouwd tussen 1966 en 1973. Hij was een van de eerste succesvolle productiewagens met een MR-lay-out.

Het chassis, ontworpen door Gianpaulo Dallara, werd in 1965 op de Autosalon van Turijn aan het publiek getoond. De motor, een 3,9 L 60° V12, was dwars geplaatst en in het midden gemonteerd, zoals dat normaal alleen bij racewagens terug te vinden was. Het project kreeg de naam P400, de P verwees naar de plaatsing van de motor (Italiaans posteriore is “achteraan”) en de 400 naar de cilinderinhoud.h

Lamborghini liet het designbureau Bertone een carrosserie rond dit chassis ontwerpen en in 1966 was de auto op de Autosalon van Genève voor het eerst in volle glorie te bezichtigen. De eerste ruwe schetsen kwamen nog van Giorgetto Giugiaro, maar toen die Bertone verliet werd de auto verder getekend door Marcello Gandini. Als inspiratie werd duidelijk de Ford GT40 gebruikt. Het werd een auto met een zeer agressief uiterlijk; hij heeft een bodemvrijheid van slechts 130 mm en is niet hoger dan 1055 mm.

Hij biedt plaats aan twee personen en heeft zo goed als geen kofferruimte. De lage neus en twee luchthappers achteraan verraden de positie van de motor. De auto werd Miura gedoopt, naar een Spaans stierenras gefokt voor het stierenvechten. De productie van de Miura P400 kwam eind 1966 op gang. Er werden in totaal 476 exemplaren geproduceerd, voor in 1969 werd overgegaan op de Miura S.

Make sure dat je goed gaat op dingen als de motor en banden (check bandenprijzen24.nl). Beetje door het platteland scheuren en belletje lellen bij boerderijen en wie weet….