Deze column van James Worthy is spot-on

column james worthy

Tijd om serieus te zijn. Of eigenlijk, tijd om iets serieus te delen. We hebben het hier wel eens over fast-fashion en de gevolgen hiervan. Voor mens en milieu.

Niet alleen gaat dat €12,- T-shirt heel kort mee, het zorgt vaak ook voor slechte omstandigheden voor fabrieksarbeiders en het welzijn van de natuur.

Nog niet eens gekeken naar de lokale middenklasse. De boetiekjes en winkeltjes die net dat ene item hebben die je niet in alle andere grote steden gaat zien. Omdat het geen massa-productie betreft.

Dat is niet alleen het geval in fashion, maar in alles. Woordkunstenaar James Worthy heeft dat prachtig verwoord in zijn column in Parool.

“Koop je je spullen bij iemand die van die spullen houdt of koop je je spullen bij iemand die alleen maar spullen verkoopt? Gun je die grijze, oude man die je broodjes smeert zijn bestaan? Gun je de stad Amsterdam haar prachtige kleine winkeltjes?”

“Het gemak is het helaas van de romantiek aan het winnen. Bij elk faillissement verliest de stad een stukje eigenheid en als het zo doorgaat, hebben we over tien jaar alleen nog maar de winkels die Parijs, Londen en New York ook hebben. Dan is de fraaiste stad van de ­wereld een liefdeloze franchiseorgie geworden. Een inwisselbaar en historieloos gedrocht.”

“Bol.com is natuurlijk een enorm praktische uitvinding, maar Bol maakt onze stad steeds magerder.
Koop je boeken dus in de winkel en zorg ervoor dat de stad zichzelf niet onherstelbaar herschrijft. Breng de ­romantiek in veiligheid. Ga naakt tussen de boekenleggers liggen. Bemin de kleine boekhandel weer tot leven.”

Lees de hele column hier.