Nike verdient $1100 per seconde en Kanye heeft NUL effect op adidas sales???

kanye west adidas sales effect

Benieuwd hoe jouw favoriete merken het eind van vorig jaar hebben gepresteerd?

Schrik niet. Maar dit heeft Nike gedaan:

adidas heeft ook een groei gerealiseerd. Van maar liefst 7%, wat alsnog neerkomt op ongeveer 33% minder dan de sales van Nike.

Terwijl adidas de laatste tijd de meeste releases heeft die iedereen wil hebben. En dat is bijna allemaal te danken aan Kanye. Je zou van tevoren denken dat zo’n samenwerking easy money is.

De laatste dagen staan ook weer bol van de samenwerkingen en partnerships die merken aan zijn gegaan met artiesten.
Zoals A$AP Rocky met Under Armour en Tyler, the Creator met Converse, to name a few.

Maar hebben al die samenwerkingen wel echt nut?
Nut voor de merken, als in meer money maken, bedoelen we.

Enter Matt Powell, die gewoon zegt dat Kanye geen enkel effect heeft op de verkoopcijfers van adidas.

Volgens Matt komt dat onder andere door de limited voorraad en kleine retail waarde die de YEEZY items hebben.
En door die kleine voorraad en waarde, is er bijna geen direct verband te leggen met de (mogelijk) toegevoegde waarde van Kanye voor adidas.

Wat WEL duidelijk is, is dat adidas niet eens een toename in sales zag tot TWEE JAAR na het aantrekken van Mr. West.

Terwijl Puma direct een toename zag na het aantrekken van Rihanna.

kanye west adidas sales effect

Ook al kunnen cijfers niet liegen. En is Matt heel goed in cijfers, hebben sneakerheads ook een mening.
Zo zegt Alan Vinogradov van SneakerCon dat hij bij iedere conventie altijd Jordan’s zag. Terwijl hij de laatste tijd steeds meer en meer adidas (en dan vooral YEEZY’s) aan de voeten ziet.

Rapportages van onder andere FootwearNews stellen dat Kanye eigenhandig de resell-market levend houdt, maar dat zegt natuurlijk niets over de eigen adidas sale.

En volgens de cijfertjes van Powell heeft het dus totaal geen effect om een grote ster aan je te koppelen.
Hij zegt dat de terugkeer van adidas te danken is aan de Boost, Flux en NMD sneakers. En de vernieuwde Superstars and Stan Smiths.

Massa = kassa, nietwaar? En een heel exclusieve schoen zorgt misschien voor wat meer credibility, maar niet voor heel veel money in the bank. Interessant.

Check back volgend kwartaal. Kunnen we kijken wat A$AP voor Under Armour heeft betekend. En Tyler, the Creator voor Converse.

Bronnen: Hypebeast, Matt Powel, Footwearnews