Waarom het FAKE Supreme shirt van Danie Bles niet fake is

danie bles supreme

Superstyliste Danie Bles (bekend van Shownieuws) is op vakantie in Italië. Alwaar “Supreme” op iedere straathoek is te verkrijgen, dus natuurlijk kon de fashion-queen een stukje streetwear niet laten hangen.

Helemaal blij toont ze op Instagram haar nieuwe aanwinst.

Italy #holiday✌️ #mixandmatch #white #red #mettalic #marley #vintage

Een bericht gedeeld door BYDANIE (@bydanienl) op

Maar ze wordt al gauw met de neus op de feiten gedrukt dat haar shirt geen echt Supreme shirt is.
“Denk dat ik morgen even naar de winkel ga met jullie comments en ga vragen of ik genept ben;) Thanks voor de feedback!”

Goed zo Danie. Snel terug naar de boutique op de boulevard.

Maar hoe kan het dat Supreme al jaren toelaat dat Supreme Italia dit soort shirts mogen maken en verkopen?

Dat heeft allemaal te maken met trademarks en copyrights, wat Supreme (de echte) wereldwijd niet helemaal onder controle heeft.

danie bles supreme

NSS heeft hier een uitgebreid artikel over gemaakt, inclusief onderzoek en interviews met 4 Italiaanse store-owners.

Samenvatting: Supreme heeft nooit echt omgekeken naar Italië. Betreft de wettelijke regelgeving dan.
Dus zag een bedrijf uit Baretta, die ook al Pyrex Original (kopie/Italiaanse versie van Pyrex Vision) hadden ontwikkeld, hun kans schoon.

De box logo iets groter, de letters wat wijder uit elkaar en niemand heeft wettelijk gezien een poot om op te staan.
En terwijl de populariteit van Supreme steeg, steeg ook de populariteit van Supreme Italia (of Supreme Baretta).

Daarnaast speelt natuurlijk mee dat mensen altijd heel graag ‘iets’ van bepaalde merken willen, maar het zelf niet echt interessant vinden of het authentic of fake is. Het moment waarop retailers juist moeten instappen en de consument aan de hand nemen. Wat niet gebeurt:

“The reason is very simple: the money you can make. The focus on Supreme Italia is exploding and often many stores, aware of the fact that what they’re selling has nothing to do with the original (and knowing Supreme Italia is ‘legal’) keep on selling it. If that product sells, unfortunately, they will keep making it available in their stores.”

Niet alleen een retailer moet zich achter de oren krabben. Ook Danie heeft een soort verantwoordelijkheid met haar 90.000 volgers op Instagram. Als “stylist van de sterren” en eigenaresse van een designer-vintage winkel zou je denken dat ze altijd haar huiswerk goed doet.
Wat ze deze keer niet heeft gedaan.