De art director van neubau over brillen, stijl en waarom je naar Wenen moet

neubau eyewear interview

Een tijdje geleden zijn we door Oostenrijkse brillenmerk neubau Eyewear uitgenodigd voor een kopje koffie.
We kregen een rondleiding door de Weense wijk Neubau, waar het merk vandaan komt en dronken een paar biertjes.

Eerder schreven we al over Neubau en hun milieuvriendelijke manier van ontwerpen en produceren.

We konden deze inspiratie in real-life meemaken en we moeten zeggen, mocht je ooit in Wenen zijn of naar Wenen willen, ga dan ook naar Neubau.
Een soort Parijs en Berlijn in één.

Maar we zijn natuurlijk geen travelblog, dus gingen we met de art director Daniel Liktor aan de bar zitten, bestelden een paar biertjes en stelden hem wat vragen over het merk.

MENANDSTYLE: Neubau is een ‘groen’ merk. Is tegenwoordig niet ieder merk “groen”? Hoe onderscheiden jullie je van de concurrentie?

Daniel Liktor: “Zeker niet ieder merk is groen tegenwoordig. Sommige geven helemaal niet om de natuur. Je hebt merken die gigantische marketing bubbels creëren, zonder enig effect en sommige die wel meedenken met het milieu.

Wij zien onszelf als een derde groep, waarbij alles om het milieu en groen ondernemen draait.
Dat zie je in de duurzame materialen zoals naturalPX waar we mee werken, de productie die we lokaal in Oostenrijk houden en de projecten waar we ons mee bezig houden.”

We hebben een rondje gelopen en wat wijntjes gedronken in de wijk Neubau. Waar het merk is ontstaan en waar de inspiratie vandaan komt. Hoe vertaal je die wijk naar een zonnebril?

“Het draait allemaal om lifestyle.

We werken nauw samen met een bepaalde groep mensen uit de wijk. We volgen hen, praten met hen, worden echt een soort team. We zijn allemaal heel erg into design, mode, kunst en delen een bepaalde urban-spirit. Wij ontwerpen onze producten voor hen. En hun behoeften.

We doen het allemaal om hun individuele look compleet te maken met een accessoires op hun neus.”

Waarom moet iedere man een neubau zonnebril hebben?

“To do and look good!”

Wat is jouw favoriete model? En waarom?

“De Sigmund. Een uniek, rond model. Beetje gek en heel cool. Zowel als ‘gewone’ bril als zonnebril.

neubau eyewear interview

Hoe zorg je voor een uniek ontwerp en model in een business met veel gevestigde namen?

“We hebben een duidelijke strategie en dat is om op onze manier een draai te geven aan klassieke designs. We creëeren trendy designs, spelen met verschillende materialen en kleuren en zorgen voor unieke, technische oplossingen.

Wij zijn er geweest. Jij woont er, wat is volgens jou het mooiste aan Neubau? Mocht iemand in Wenen (vooral Neubau) zijn, waar moet hij WEL en NIET heen? En waarom?

“Het is vooral de mix van oud (architectuur en culturele instituten) en nieuw (concept stores, barretjes, kunstgallerijen) wat het zo uniek maakt. Je kunt zeggen dat zoiets in vele grote steden is, maar overal zit net een Weense twist aan die je niet kan beschrijven.

Als je in Wenen bent, moet je naar de oude paleizen, voordat je Neubau ingaat en alle barren en winkels platloopt.
Ga vooral niet naar de Maria-Hilfer straat en de Kärntnerstraat. Dat zijn typische straten met winkelketens die je overal ziet.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

“We willen steady groeien als het coole en duurzame merk dat we zijn. En een van de key-merken in de business worden.

Alle (zonne)brillen van neubau vind je natuurlijk op de neubau website.