Het merendeel van de bedrijven in ons land heeft tegenwoordig een website. Op deze manier kunnen mensen jou op het internet vinden. Daarom wordt een website ook wel gezien als het online visitekaartje van een bedrijf. Om gevonden te worden, moet je aandacht besteden aan Search Engine Optimization (SEO). Als je dit goed aanpakt, kom je uiteindelijk op een hoge(re) positie in Google terecht. Wil je op de eerste pagina komen? Dan ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst zetten wij namelijk 10 tips op een rijtje om op positie 1 in Google te komen.
1. Achterhaal de zoekintentie
Om op positie 1 in Google te komen, moet je allereerst weten waar mensen op zoeken. Sommige internetgebruikers zijn op zoek naar informatie, terwijl anderen een koop-gerelateerde zoekopdracht intypen. Achterhaal daarom eerst de zoekintentie van mensen. Als je dit weet, kun je de teksten op jouw site hierop toespitsen.
2. Zorg voor een beveiligde website
Wil je op de eerste plaats van de zoekresultaten in Google komen? Dan mag een beveiligingsslot niet ontbreken. Als jouw site gebruik maakt van HTTPS, zorgt dit vaak voor een hogere ranking. Zonder deze beveiliging is de kans op een nummer 1 positie klein. Op een WordPress-website kun je vandaag de dag makkelijk en snel een beveiligingsslot integreren.
3. Kies voor een korte paginatitel
Veel websites die hoog in de zoekresultaten van Google staan, hebben vaak korte paginatitels. Sites met een paginatitel van maximaal 8 woorden presteren het beste. Uiteraard is het belangrijk om het focus zoekwoord in de titel van de pagina te verwerken. Een korte paginatitel waarin het focus zoekwoord verwerkt is, kan voor een hogere positie in de zoekresultaten zorgen.
4. Verwerk het focus zoekwoord in de URL
Om op nummer 1 in Google te komen, moet je het focus zoekwoord niet alleen verwerken in de paginatitel, maar ook in de URL. Zorg er wel voor dat de URL van jouw website niet te lang wordt. Kies bij voorkeur voor een link die ongeveer 59 karakters lang is.
5. Vergeet de mobielvriendelijkheid niet
Websites worden tegenwoordig vaak bezocht met een smartphone. Is jouw site hier niet op ingericht? Verwacht dan niet dat je op de eerste plek in de zoekresultaten in Google komt. Een website moet namelijk mobielvriendelijk zijn om hoog te scoren. Zorg er daarom voor dat jouw site een responsive design heeft.
6. Denk aan de snelheid
Is jouw website langzaam? Dan bestempelt Google hem niet als gebruiksvriendelijk. Dit zorgt voor een lagere positie in de zoekresultaten. Als je op nummer 1 in Google wilt komen, raden wij je aan om voor een snelle website te zorgen. Hiervoor moet je mogelijk aanpassingen aan de achterkant van jouw website doen.
7. Verhoog de gebruikerservaring
Als je een hoge plek in de zoekresultaten wilt bemachtigen, moet je de gebruikerservaring verhogen. De visuele stabiliteit speelt hier een belangrijke rol in. Door hier aandacht aan te besteden, voorkom je dat bezoekers op de verkeerde knop klikken. De input laadtijd is eveneens van belang. Hiermee bedoelen we de laadtijd nadat bezoekers op een button geklikt hebben.
8. Link naar externe sites
Wil je op de eerste plek in Google komen? Zorg er dan voor dat websites doorlinken naar jouw site. Als andere sites naar jouw website linken, gaat Google jou als een autoriteit zien. Dit komt de positie in de zoekresultaten vaak ten goede. Om goede en kwalitatieve backlinks te verkrijgen, raden wij je aan en linkbuilding strategie op te stellen.
9.Verwerk het zoekwoord in de anchor text
Om op de eerste plek in Google te komen, moet je anchors gebruiken. Hiermee link je door naar onderliggende pagina’s op jouw site of naar sites van externe partijen. Kies nooit lukraak een anchor text uit, maar gebruik bij voorkeur het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Dit komt jouw positie in de zoekresultaten namelijk ten goede.
10. Zorg voor diversiteit in links
Zet je SEO optimalisatie Amsterdam in om hoger in de zoekresultaten van Google te komen? Dan moet je ook voor diversiteit in links zorgen. Hoe meer unieke domeinen er naar jouw website linken, des te hoger je in de zoekresultaten komt. De kwaliteit van links is daarom belangrijker dan de kwantiteit.