Wil je het maximale halen uit je sportclub? Dan heb je geld nodig. Of het nu is voor nieuwe toiletten of een zonovergoten voetbalstage in Spanje: er bestaan verschillende manieren om geld in te zamelen. Maar wanneer je tombola’s en zaterdagse spaghetti-avonden zo beu bent als koude pap, begin je misschien wel te dromen van een virale crowdfundingcampagne. Hiervoor kan je kiezen voor platformen als Kickstarter of Patreon. Maar soms is cryptocrowdfunding toch een betere keuze.
Waarom zou je kiezen voor cryptocrowdfunding?
Je zal lang niet de enige sportclub zijn die via cryptocrowdfunding geld inzamelt. Onder andere autocoureur Josh Wise wist eerder al meer dan vijftigduizend dollar op te halen door middel van cryptocrowdfunding. Het is dan ook een eenvoudige manier om meteen het grote publiek aan te spreken. Sportgekke Amerikanen en Chinezen hoeven dan geen torenhoge transactiekosten op te hoesten.
Daarnaast is er het decentraal karakter en blijft er geen geld kleven aan de hand van crowdfundingplatformen. Dat laatste is voor velen een belangrijke reden om crowdfundingplatformen als Patreon of Kickstarter links te laten liggen. Ten slotte is het, als we een onderzoek aan de Universiteit van Gent mogen geloven, een ideale methode om vijfentwintig- tot vijfendertigjarige techneuten aan te spreken. Lijkt dat niet meteen je doelgroep te zijn? Dan is cryptocrowdfunding inderdaad niet het beste idee.
Zelf je walletadres verspreiden?
Indien je een groot doelpubliek kan aanspreken of eenvoudig de pers kan bespelen, volstaat het om je walletadres door te geven. Omdat donateurs zelf actie moeten ondernemen, moet je hen echt wel overtuigen. Voor oudemannensporten houdt men de hand op de knip, neem dat maar aan. Maar dat het toch kan lonen, bewees het Jamaicaanse bobsleeteam in 2014. In navolging van de film Cool Runnings besloten ze af te zakken naar de Olympische winterspelen in Sotsji. De wereldwijde community zag het zo graag gebeuren dat er uiteindelijk meer dan dertigduizend dollar werd opgehaald. Dat ze uiteindelijk negenentwintigste werden, leek niemand te deren.
Bitcoincrowdfunding via BTCPay
Gewoon even je walletadres verspreiden zal zelden voor grote opbrengsten zorgen. De meeste mensen staan steeds kritischer tegenover cryptomunten en negatieve ervaringen met Bitcoin Future en andere bitcoinrobots zullen jouw plannen heus niet ten goede komen. Daarom is het aangeraden om een duidelijke crowdfundingcampagne op poten te zetten, zoals je dat ook met Patreon of Kickstarter zou doen. Daarvoor ontwikkelde BTCPay eerder al een interface waarmee je zelf een decentrale campagne neerzet.
Of dat platform echt een succes zal worden, kunnen we nog niet zeggen. Toch ziet het ernaar uit dat het crowdfundingplatform van BTCPay de komende jaren steeds eenvoudiger zijn voet zal zetten naast de gevestigde waarden. En alleen al daarom is dat het proberen waard. Brengt het weinig op? Dan is er nog steeds die zaterdagse spaghetti-avond.