Wanneer jij ergens binnenkomt als gast bij een ander bedrijf, zou je het waarderen wanneer je een kopje koffie wordt aangeboden? Uiteraard is het antwoord ja, ongeacht of je ingaat op deze uitnodiging. Zeker wanneer je van plan bent om eventjes in dit bedrijf te verblijven (je doet niet een snelle boodschap), kan een kopje koffie heel uitnodigend werken. Dit zijn alle voordelen voor jou als ondernemer om de investering in goede koffie te maken.
Ze voelen zich welkom
Zoals zojuist al beschreven, wanneer je je klanten een kopje koffie aanbiedt zullen ze zich direct welkom voelen. Waarschijnlijk zal je klant zich eerst wat overrompeld voelen door de vraag, omdat ze dit wellicht niet verwachten. Het laat zien dat je hun aanwezigheid waardeert en je ze graag over de vloer hebt. De klanten die serieus geïnteresseerd zijn in je product of dienst zullen ook eerder een kop koffie aannemen, omdat ze dit bezoek gepland hebben en wat langer zullen blijven. Wil je echt een goede indruk achterlaten, zorg dan dat je ook goede koffie in huis hebt. Bezoek Giocoffee om te kijken welke koffiemachine goed bij jouw zaak past.
Ze blijven langer
Zo komen we direct op het volgende punt; je klanten blijven langer. Wanneer je de conversatie gestart hebt met een bonus (de heerlijke op koffie) zullen klanten zich sneller welkom voelen, meer vragen durven stellen en dus langer blijven. Wanneer je bij een autodealer staat en je met een kopje koffie rond kunt wandelen, zal je wat meer rondjes lopen en de auto’s kritischer bekijken. Dit geeft de verkoper meer ruimte om jou aan te spreken en te vertellen over de auto’s, wat jouw verkoopkansen ook weer groter maken.
Ze maken sneller een praatje
Laten we bij het voorbeeld van een autodealer blijven. Stel, je loopt als klant een showroom binnen en wordt begroet door een medewerker. Je loopt een rondje door de zaak, maar wordt niet echt aangesproken door iemand. Wanneer je met oriënteren als doel bent gekomen, zal je wellicht niet snel iemand aan zijn jasje trekken om iets te vertellen over de aanwezige auto’s. Vervolgens groet je dezelfde medewerker weer terwijl je naar buiten stapt. Dit is niet een heel prettige ervaring. Wanneer een medewerker je vraagt of je trek hebt in een kopje koffie, wordt er direct de mogelijkheid gecreëerd om een praatje te maken.
Kortom, alle bovenstaande voordelen leiden tot een grote kans tot verkoop. Uiteraard kun je het voorbeeld van een autodealer ook vervangen door een luxe kledingzaak, een kapsalon, een specialist in bedden of banken en ga zo maar door. Uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat een klant zich op zijn gemak voelt zodat de keuze tot kopen sneller gemaakt wordt. Word er niets verkocht, dan vergroot je de mogelijkheid dat een potentiële klant terugkeert of positieve verhalen vertelt over jouw zaak tegen vrienden. Al met al kun je dus niet verliezen door een klein beetje extra service te verlenen.