Als bedrijf is het belangrijk om commerciële touchpoints te hebben. Dit zijn winkels, webshops en producten waarop jouw merk zichtbaar is. Ook goodies en merchandise spelen een belangrijke rol in het uitdragen van een merk. Merchandise is niet alleen iets voor de grote merken. Kijk voorbeeld naar bandjes. Bijna elke band of artiest biedt na zijn optreden verschillende merchandise artikelen aan. Van T-shirts tot petjes, alles is beschikbaar. Niet alleen bandjes zijn bezig met hun eigen merchandise. Influencers spelen vandaag de dag ook een belangrijke rol in de maatschappij. Je ziet steeds vaker dat deze influencers ook met eigen merchandise lijn komen. Kijk bijvoorbeeld naar rapper en influencer Boef die vorig jaar met eigen petjes en t-shirts kwam.
Ken je merk
Als je merchandise maakt, zijn er een aantal zaken waar je stil bij moet staan. De belangrijkste zaak is wel: Wat wil jij of jouw bedrijf uitstralen. Hiervoor moet je het merk goed kennen en weten wat dit merk uit wil stralen en wat het momenteel uitstraalt. Bij merchandise voor een persoon of artiest is, moet je jezelf als een merk beschouwen. Wie ben je, wat voor type persoon ben, wat maakt je goed of leuk? Als je al deze vragen en nog veel meer vragen hebt beantwoord, dan hoor je een goed beeld te hebben van wat je uitstraalt of van wat je wil uitstralen. De volgende stap is hoe je dit vertaalt naar merchandise.
Je eigen merchandise als bedrijf
Kies merchandise die goed bij jou past. Stel je hebt een kapperszaak, dan kun je ervoor kiezen om shirtjes van deze zaak te laten maken en hopen dat je klant dit koopt. Je zult begrijpen dat klanten niet echt interesse hebben om 20 euro neer te leggen voor een shirtje met de naam van de kapperszaak erop. Wat eerder aan zou slaan is bijvoorbeeld een toilettasje met haar producten of een goed kappersscheermes met het logo van de zaak erop. Maar bij een sportclub als Ajax, vliegen er maandelijks allerlei sweaters met opdruk over de toonbank en zal niemand balen dat er geen kappersscheermes met Ajax logo te koop is.
Persoonlijke merchandise
Merchandise voor één individu klinkt gek, maar het gebeurt al jaren. Kijk bijvoorbeeld naar de Amerikaanse verkiezingen. Daar worden miljoenen producten gedrukt met slogans en de gezichten van de presidentskandidaten. Ook veel artiesten hebben een eigen merchandise. Wat voor hen bijvoorbeeld goed werkt is een T-shirt met tekst zoals Don’t Worry, Be Happy bij Bob Marley. Vaak zie je wel dat een individu zich richt op kleding en accessoires. Als je namelijk fan ben van iemand, doe je eerder een T-shirt aan, dan dat je de hele dag met een klok rondloopt waar het hoofd van die persoon op staat. Een klok is sowieso een onhandig idee, want het is gek dat jij je als individu blijkbaar beter kunt identificeren met een klok dan met een cool t-shirt.
Jouw merchandise lijn
Het belangrijkste aan het creëren van een merchandise lijn is dat je weet wat je wilt uitstralen en dat kunt vertalen naar een verkoopbaar product wat bij jouw als merk (of individu) past. Als je dit duidelijk in kaart hebt gebracht, dan kun je gaan schetsen en bezig met nadenken over hoe je het wilt gaan verkopen. Ook dat laatste is belangrijk, want je wilt niet planken vol hebben met dozen vol spullen die niemand wil.