Je komt het steeds vaker tegen: zoekmachineoptimalisatie. Een heel groot begrip, waar je misschien nog niet direct een beeld van hebt. Wat is zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO genoemd), eigenlijk? En waarom is het essentieel voor jouw bedrijf?
First things first: wat is zoekmachineoptimalisatie?
Misschien heb je al eens van zoekmachineoptimalisatie gehoord, maar heb je eigenlijk geen idee wat het inhoudt. In feite is het alles wat je eraan kunt doen om je site zo hoog mogelijk te tonen in de resultaten van een zoekopdracht op een zoekmachine. Er zijn wel 200 factoren waarop bijvoorbeeld Google let bij het opmaken van een pagina met zoekresultaten.
Zo wordt er gekeken naar de content: spreken de teksten aan die je op de site hebt staan? Zijn ze informatief en nuttig voor de lezer? Ook kijkt Google naar de techniek: laadt je pagina wel snel genoeg? Is je website wel veilig? Daarna kijkt Google naar de links op de site: wordt er gelinkt naar relevante informatie van een bron met hoge autoriteit? En linken andere websites ook naar jouw website door? Het zijn allemaal zaken die lastig zijn om zelf te beïnvloeden. Ben je actief in Amsterdam? Dan is het een goed idee een bedrijf dat zich specialiseert in linkbuilding in Amsterdam in te schakelen.
Klanten vinden je via een zoekmachine
Klanten vinden je bedrijf via een zoekmachine. Ze zijn op zoek naar een dienst of een product, en geven een zoekopdracht in op de zoekmachine. Sta je hoog tussen de resultaten, dan is de kans groot dat de potentiële klant jouw bedrijf zal aanklikken.
Nog maar weinig mensen bezoeken een website die ze kennen van reclame uit de krant of een flyer. Online zoeken is tegenwoordig dé manier om online te winkelen.
Zoekenden klikken niet verder
Wie op zoek is naar een dienst of een product, kijkt vaak niet verder dan de eerste pagina op Google of een andere zoekmachine. Dat is een feit. Sta je niet tussen de eerste drie links op de eerste pagina, dan is de kans al groter dat je potentiële klant jouw bedrijf niet zal aanklikken.
Daarom is het zo belangrijk om zo hoog mogelijk te scoren. Dat kan bijvoorbeeld op specifieke zoekwoorden zijn. Vroeger werd er gedacht dat zoveel mogelijk het zoekwoord gebruiken in een tekst een uitstekende manier was om snel te scoren, maar tegenwoordig letten zoekmachines op veel meer factoren bij het bepalen van een score.