Er bestaan de meest gave motorhelmen die je eigenlijk meteen wilt hebben als ze voorbijschieten. Motorhelmen die stijlvol én stoer zijn. Maar de ene helm is de andere helm niet, en voordat je er een koopt moet je wel weten welk type je nodig hebt. We helpen je daar een handje bij.
Je rijdt vaak op hoge snelheid
Maak jij vooral veel kilometers op de snelweg met je motor? Dan is het zaak om zo goed mogelijk beschermd te zijn, zodat je ook voorbereid bent op een val bij hoge snelheid. Daarvoor heb je een motorhelm nodig waar je aan alle kanten goed beschermd mee bent. De meest ‘dedicated’ helm hiervoor is een integraalhelm. Deze heeft een vast kinstuk en vizier. Een integraalhelm, zoals de ROOF Boxer, beschermt je hoofd ook beter tegen kou en tegen geluid bij hoge snelheden. Sportieve integraalhelmen zijn vaak voorzien van aerodynamische sleuven en diverse spoilers die helpen om je hoofd op hogere snelheden stabiel te houden. Overigens moet de plaatsing hiervan verschillen afhankelijk van het type motor waar je op rijdt, vanwege de zithouding.
Je rijdt doorgaans niet op hoge snelheid
Ga jij maar zelden de snelweg op met je motor, dan kun je mogelijk ook volstaan met een jethelm. Dat is een helm die aan de voorzijde ‘open’ is. Dat wil zeggen dat er in ieder geval geen kinstuk is. Op het ene model zit wel een vizier, en op andere model weer niet. Jethelmen bieden een ruimer gezichtsveld dan integraalhelmen en meer verkoeling als het warm is. Maar je bent er ook minder goed beschermd mee. Bij hogere snelheden kan een jethelm een beetje omhoogkomen en in de winter kun je het er aardig koud mee krijgen.
Je rijdt ongeveer even vaak op hoge snelheid als niet
Kun je niet kiezen tussen een jethelm en een integraalhelm omdat je net zo vaak de snelweg op gaat als binnendoor rijdt? Dan biedt een systeemhelm uitkomst. Dat is namelijk een handige kruising tussen die beide helmtypen. Het kinstuk van een systeemhelm is te verplaatsen, waardoor je er ook ‘open’ mee kunt rijden. Het verstellen van het kinstuk kan doorgaans met één hand, dus je kunt er flexibel gebruik van maken afhankelijk van hoe hard je rijdt. Omdat het kinstuk geen onderdeel uitmaakt van de vaste constructie, kan er wel wat meer geluid de helm binnendringen dan bij een integraalhelm. Let er bij de aanschaf op dat de systeemhelm goedgekeurd is voor gebruik als jethelm én als integraalhelm!
Je crost met je motor
Voor motorcross is het gebruik van een toegewijde motorcrosshelm het beste. Omdat crossen een inspannende activiteit is, is een motorcrosshelm zo ontworpen dat hij meer zuurstof binnenlaat dan een integraalhelm. Het kinstuk van een crosshelm steekt verder uit, en de helm heeft een klep boven het gezicht. Deze zogenaamde ‘peak’ is bedoeld om je gezicht te beschermen tegen opschietende stenen en opspattende modder. Een motorcrosshelm heeft geen vizier, maar een opening die de ruimte biedt om een crossbril te dragen. Een crosshelm mag op de openbare weg gebruikt worden, maar is hier niet specifiek voor ontworpen.
Ben je eruit welk type helm het past bij jouw motorgebruik? Dan hoef je alleen nog maar het mooiste design te kiezen!