Hoewel het misschien lijkt alsof een gesprek voeren je heel gemakkelijk af gaat, is dit maar relatief. Er zijn immers heel veel verschillende soorten gesprekken. Het zakelijke gesprek is heel anders dan bijvoorbeeld een gesprek over het weekend. Om nog maar te zwijgen over gesprekken die je met vrienden en familieleden hebt. Omdat zakelijke gesprekken niet heel veel voorkomen is het goed om hier wat training in te zoeken. Dat kan bijvoorbeeld door een aantal tips in je op te nemen. Aan de hand daarvan kan je je vaardigheden op dit gebied flink verbeteren.
1 Stel beide partijen tevreden
Het allerbelangrijkste om te onthouden wanneer je een zakelijk gesprek gaat voeren is dat er twee belangen zijn. Soms zelfs meer wanneer meerdere partijen aanschuiven. Het is dus ook belangrijk dat je bij het voeren van het gesprek ook de belangen van de ander goed in de gaten blijft houden. Niet alleen jij wil iets verdienen of een doel bereiken, je zakenpartner, collega of de partij waar je mee samenwerkt probeert hetzelfde voor elkaar te krijgen. Zorg dus dat de ander ook aan kan geven wat hij of zij nodig heeft of wat het doel voor hen is.
2 Houd het zakelijke doel voor ogen
Wanneer je een gesprek voert over zakelijke aangelegenheden, zorg dan ook dat dat het onderwerp van het gesprek is. Natuurlijk mag je wel even vragen hoe het gaat met de ander en kan er kort over andere zaken gesproken worden. Richt je echter vooral op het zakelijke onderwerp dat de aanleiding was om dit gesprek te plannen. Je wilt hier een oplossing voor vinden en die kan je alleen maar vinden door hier dan ook echt de aandacht naar uit te laten gaan. Wees dus niet bang om het gesprek steeds weer te sturen.
3 Houd jezelf goed onder controle
Ben je boos, of juist heel enthousiast? Laat dit dan niet te veel merken in het gesprek. Probeer zoveel als mogelijk een zakelijke instelling te houden. Bijvoorbeeld door op rustige toon te praten en door niet te hard van stapel te lopen. Bedenk je dat andere partijen misschien wel op een heel ander niveau zitten op het moment dat het gesprek aanvangt. Natuurlijk mag je wel duidelijk maken hoe jij je voelt over een bepaald project of een bepaalde opdracht, maar probeer de gesprekspartner wel op een goede manier mee te nemen hierin.
4 Zorg dat je sterk staat
In het verlengde van tip 3 is het ook goed om tip 4 mee te nemen. Het is belangrijk om zelfverzekerd te zijn wanneer je een gesprek in gaat. Jij bent goed in wat je doet en jij staat ergens voor. Dit mag je dus ook best uitstralen. Zorg bijvoorbeeld niet dat je de hele tijd overkomt alsof je om goedkeuring vraagt. Zorg ook dat je aan de andere kant niet te veel je zin probeert door te drijven. Hier werd eerder al over gesproken bij de voorgaande punten. Zorg dat je precies de juiste houding vindt.
5 Sluit af met een duidelijke conclusie
Wanneer het gesprek wordt afgerond is het wel zo handig als iedereen weet wat nu uiteindelijk de conclusie van het gesprek is. Wat gaan jullie doen? Welke richting gaat de opdracht op? Hoe gaan jullie de stappen doorlopen. Het is handig om alles aan het eind van de bespreking nog eens samen te vatten. Bij voorkeur neemt iemand achteraf de taak op zich om alles op papier te zetten en naar de deelnemers aan het gesprek te mailen. Dit hoeft echter lang niet bij alle gesprekken. Schat in hoe belangrijk dit is en laat het daarvan afhangen.